Leergang Social Intrapreneurship - Scaling up social impact

Als social intrapreneur neem jij het initiatief binnen de organisatie. Op naar een succesvolle onderneming mét sociale en duurzame impact. Geen gemakkelijke taak. Want, hoe krijg je iedereen binnen en buiten de organisatie mee? Hoe ga je om met hardnekkige patronen? Wat is de juiste balans tussen innoveren en stabiliseren? En hoe zet je jouw persoonlijkheid hierbij het beste in? De leergang ‘Social Intrapreneurship – Scaling up social impact’ geeft jou de handvatten om deze uitdagingen aan te gaan en nóg effectiever te worden in je rol. 

Acht maanden lang trek je op met en leer je van andere social intrapreneurs, die voor soortgelijke vraagstukken staan. Masterclasses van deskundigen uit de academische wereld, de overheid en het bedrijfsleven geven je een gedegen bedding. In workshops ga je aan de slag met jouw praktijk. En dankzij de business coachings- en intervisiesessies groei jij als leider. Klaar om je beoogde impact te realiseren of op te schalen.

Programmainformatie

  • Duur: 8 maanden (start september 2024)
  • Aantal deelnemers: 12-18
  • Tijdsinvestering:
    • 100 uren (inclusief voorbereiding)
    • 8  opleidingsdagen
    • 5  intervisiebijeenkomsten
    • 6  businesscoach gesprekken
    • buddy coaching
  • De Leergang Social Intrapreneurship – Scaling up social impact wordt ontwikkeld en aangeboden in samenwerking met de Universiteit Utrecht.
  • Kosten € 8.750,- (inclusief alle materialen, 1 overnachting en catering)

Voor wie

Het programma is voor ambitieuze social intrapreneurs. Je hebt binnen jouw organisatie al één of meerdere impactvolle innovaties ontwikkeld of je bent daar nu mee bezig. Je zoekt handvatten om je rol als transitieversneller nog effectiever uit te voeren. En daarbij wil je je leiderschapskwaliteiten zo goed mogelijk inzetten. Of je nu bij een commerciële corporate werkt, (semi-)overheid of bij een grote goede doelen organisatie: het gaat om de maatschappelijke verandering die je ambieert. 

Een intake met de programboard maakt onderdeel uit van de aanmeldprocedure. 

Leerdoelen

Aan het einde van de leergang:

  • Heb je veel theoretische en praktische kennis van groei en innovatie, zowel op persoonlijk als op organisatiegebied;
  • Weet je hoe je deze kennis toepast in veranderende en verschillende commerciële en maatschappelijke omgevingen;
  • Neem je besluiten die bijdragen aan de transitie waar je naar streeft;
  • Toon je leiderschap dat past bij jou én de organisatiedoelstellingen;
  • Ben je in staat om constructieve gesprekken en onderhandelingen te voeren met verschillende stakeholders binnen en buiten je organisatie;
  • Stuur je gecontroleerd en transparant op de maatschappelijke impact die je als doelstelling hebt.

Opbouw programma

Het programma is opgebouwd uit drie onderdelen en werkt van binnen naar buiten.

Mens

Je persoonlijkheid als social intrapreneur is van ongekende invloed op je rol als transitieversneller in een organisatie. Daarom begint het programma met wie jij bent als persoon. Wat is jouw zogenaamde Big, Hairy, Audacious Goal? Wat voor soort leider ben je? En welke skills heb je nodig om leiding te geven aan deze transitie?

Organisatie

Vervolgens kijken we naar de organisatie en het krachtenveld waar je je in bevindt. Welke rol heb je als intrapreneur binnen je organisatie? Hoe vergroot je jouw invloed? En hoe organiseer je een omgeving die jouw rol ondersteunt? We werken aan de optimalisatie van bedrijfsmatige processen en kijken naar de invloed van verborgen dynamieken in de organisatie.

Systeem

We eindigen met het systeem waarin jouw bedrijf opereert. Welke invloeden en dynamieken komen er vanuit de omgeving? En hoe maak je gebruik van de energie van het systeem om de transitie in jouw bedrijf te versnellen en de maatschappelijke impact te vergroten?

Wat is een social intrapreneur?

Een intrapreneur heeft een maatschappelijke brede visie voor een succesvolle bestaande organisatie. Deze visie kan betrekking hebben op radicale veranderingen in tradities, processen of producten en diensten.

Een intrapreneur werkt onafhankelijk binnen een organisatie, aan een innovatief idee of project, dat de (duurzame) toekomst en (maatschappelijke) impact van de organisatie verder brengt/ontwikkelt.

Intrapreneurs zijn doorgaans zeer gemotiveerde werknemers met specifieke vaardigheden en leiderschapskwaliteiten, en met een brede maatschappelijke visie voor de toekomst, waar de organisatie zich achter kan scharen. 

Deze opleiding word aangeboden in samenwerking met de Universiteit Utrecht

Kerndocenten

Professor dr. Niels Bosma  – Full professor Social Entrepreneurship Universiteit Utrecht

Dr. Richard Janssen – Universitair hoofddocent Nyenrode, Strategy, organisation, leadership and Innovation management

Dr. Coen Rigtering – Assistent professor Strategy and organization Universiteit Utrecht, Intrapreneurship and corporate entrepreneurship

Jacoline Plomp – Senior impact expert and partner at Avance Impact,  boardmember of Grant Thornthon

Pieter van Osch – Certified Rockefeller Habits coach to Scale up impact, author of Betekeniseconomie

Drs. Martijn van der Spek – Assistent professor Universiteit Utrecht, Inside Dynamics, groeps- en organisatie dynamiek

Margit Sleeuwenhoek – docent en coach Persoonlijk Leiderschap at Nyenrode Business University

Jeannot Marx – Senior manager PwC, expert in Business Process (re)design

Oscar Westra van Holthe – Systemic coach and organizational constellations expert at Westra van Holthe

“Doelen zonder routines blijven dromen; routines zonder doelen zijn zinloos. De succesvolste leiders hebben een heldere visie én de routines om ze werkelijkheid te maken” 

Trainer en Rockefeller Habits coach Pieter van Osch