Leergang Sociaal Ondernemen

Als sociaal ondernemer streef je naast een gezond financieel rendement, ook maatschappelijke impact na. Dat vraagt veel zakelijke kennis en persoonlijke vaardigheden. Wat is de juiste balans tussen idealen en winst maken? Wanneer kies je voor stabiliseren of voor innoveren? En welk business en scalingmodel, governance-structuur en rechtsvorm passen het beste bij jouw onderneming en toekomstvisie? Met de Leergang Sociaal Ondernemen formuleer je een antwoord op al deze dagelijkse dilemma’s en breng je jouw ondernemerschap naar de next level.

In tien maanden tijd neem je, samen met collega-sociaal ondernemers, jouw organisatie en jezelf als leider intensief onder de loep. De masterclasses met academici en deskundigen uit het bedrijfsleven en de overheid geven je nieuwe inzichten. In workshops ga je direct aan de slag met deze inzichten in jouw praktijk. En de intervisiesessies en businesscoaching halen naar boven wat jij als persoon te doen hebt om je sociaal ondernemerschap naar een hoger niveau te tillen.

Programmainformatie

  • Duur: 10 maanden,  januari – november 2024
  • Aantal deelnemers: maximaal 20
  • Tijdsinvestering:
    • 180 uren inclusief voorbereiding en uitwerking
    • 15 opleidingsdagen
    • Maandelijkse intervisiebijeenkomsten
    • Business- en buddycoaching
  • De Leergang Sociaal Ondernemen wordt ontwikkeld en aangeboden in samenwerking met de Universiteit Utrecht
  • Kosten: € 7.195,- (inclusief alle materialen, 2 overnachtingen en catering)

Financiering

Om deelname voor social enterprises toegankelijk te maken, stellen Stichting DOEN, Rabobank Foundation, Fonds CCHO en ING Nederland beurzen beschikbaar variërend van € 3.000,- tot € 5.000,-.

Voor wie

Het programma is voor succesvolle sociaal ondernemers, die een groeiambitie hebben en meer impact willen genereren. Je bent al enkele jaren in business en hebt succesvol een product of dienst ontwikkeld en in de markt gezet. Nu is het tijd voor de volgende stap en hierbij wil je ook graag groeien in je eigen leiderschap.
Een intake met de programboard maakt onderdeel uit van de aanmeldprocedure.

Trainer Oscar Westra van Holthe over de Leergang Sociaal Ondernemen:

Leerdoelen

Aan het einde van de leergang:

  • Heb je veel theoretische en praktische kennis van groei en innovatie, zowel op persoonlijk als op organisatiegebied;
  • Weet je hoe je deze kennis toepast in veranderende en verschillende commerciële en maatschappelijke omgevingen;
  • Weet je welke business- en verdienmodellen het beste passen bij jouw onderneming en welke stappen je kunt zetten om je onderneming effectiever te organiseren;
  • Weet je welke juridische aspecten eigen zijn aan sociale ondernemingen en wat er specifiek op jouw onderneming van toepassing is; 
  • Heb je handvatten gekregen om jouw product of dienst goed in de markt te zetten en is je marketingstrategie aangescherpt; 
  • Ken je jezelf als leider en weet je hoe je jouw leiderschap optimaal kunt inzetten om je onderneming verder te brengen. 

Opbouw programma 

De opleiding bestaat uit masterclasses, workshops, intervisie en individuele businesscoaching. De volgende thema’s lopen als een leidraad door de opleiding en worden specifiek toegespitst op de sociale onderneming en op jou als leider.

Deze opleiding word aangeboden in samenwerking met de Universiteit Utrecht

“De opleiding heeft me geholpen mijn bedrijf meer richting te geven. Het zorgde voor een kader waardoor ik mezelf als ondernemer verder kon ontwikkelen. En dwong me keuzes te maken en bepaalde zaken aan te pakken. Werken in een netwerk met mede ondernemers is leuk en houdt je bovendien scherp. Met een aantal heb ik nog steeds contact en waar mogelijk helpen we elkaar. Heel waardevol.”  

Cathelijne Lania, A Beautiful Story

In de leergang wordt gebruik gemaakt van innovatieve werkmethoden, als ‘case teaching’ en de ‘flipped classroom’, om het leerproces te versterken.

Kerndocenten 

Pieter van Osch – Certified Rockefeller Habits coach to Scale up impact 

Dr. Karin Geuijen – Management of creating public value at Universiteit Utrecht

Dr. Leendert de Bell – Entrepreneurship and international business at Universiteit Utrecht

Prof. mr. dr. Manuel Lokin – Ondernemingsrecht en corporate governance at Universiteit Utrecht

Jeannot Marx – senior manager PwC , expertise in Business Process (re)design 

Dr. Abdulkader Kaakeh – Enterpreneurial Finance and small business decision making at Universiteit Utrecht

Dr. Helen Toxopeus – Finance sustainable innovation at Universiteit Utrecht

Mr. Pjotr Anthoni – Senoir Taxmanager PwC Knowledge Center & boardmember 

Dr. Katrin Merfeld – assistant professor Marketing & Business and circulair economy at Universiteit Utrecht

Oscar Westra van Holthe – systemich coach Zuidas and organizational constellations expert 

Social Entrepreneurs – best practices 

Paul Schoenmakers – Tony Chocolonely (creëren van een fairchain) 

Mireille Geijsen – I Did  (marketing en corporate partnerships) 

Arianne de Jong – Dokters van de Wereld (exitstrategie)

Cathelijne Lania – A Beautiful Story  (internationaal opschalen)

Fabian Leijten – Digibende (thought leadership)

“Sociale ondernemers hebben niet alleen geld nodig, ze hebben financiers nodig die bij ze passen, qua doelstellingen, schaal, en bereidheid om risico’s te nemen”

Helen Toxopeus