‘Winst maken is geen schande, maar noodzaak’
11 november 2021
Tien jaar geleden startte Ellen-Rose Kambel de Rutu Foundation, een stichting die zich inzet om het meertalige en interculturele onderwijs de norm te maken. De stichting groeide en vele projecten volgden. Maar hoe maak je de volgende stap? Hoe kan deze sociale onderneming zich verder professionaliseren en verduurzamen? Ellen-Rose deelt haar ervaringen.
Taal maakt een belangrijk onderdeel uit van je identiteit. Wie wordt gedwongen zijn eigen taal te vergeten of wordt beschimpt en zelfs als minderwaardig wordt beschouwd omdat hij een andere taal spreekt, verliest een deel van zijn identiteit en daarmee een deel van zichzelf. Ellen-Rose Kambel vecht hier al jaren tegen. Eerst vijftien jaar als onder meer trainer mensenrechten voor inheemse leiders in Suriname, later verschoof haar aandacht ook naar het onderwijs.
Ellen-Rose: ‘Wereldwijd krijgen kinderen les in een voor hen vreemde taal, omdat hun taal niet ‘de norm’ is. Thuis wordt de eigen taal gesproken, op school worden kinderen in het keurslijf van een andere taal en cultuur gedwongen. Ze kunnen hierdoor niet altijd even snel meekomen met de rest van de klas omdat ze eerst die kloof moeten overbruggen. Dat ze ook wat extra’s meebrengen, namelijk een andere taal, daar is weinig begrip voor.’
Ellen-Rose Kambel
Intercultureel als norm
In 2011 startte Ellen-Rose met de Rutu Foundation en werd het werkveld verschoven naar onder meer Nederland. ‘Onze missie is het meertalige en interculturele onderwijs de norm te maken. Eén van de dingen die we vanaf de start deden was het uitgeven van een tweetalige rekenmethode met lesmateriaal in de inheemse taal en de taal die de school voorschrijft. Dat sloeg geweldig goed aan. Inmiddels vindt dit concept zijn weg binnen Europa.’
Springen van project naar project zonder duurzame basis.
Mindshift
Met goed lesmateriaal alleen ben je er niet. ‘De mindshift van de leerkrachten die er mee werken is moeilijker. Ons werk gaat dan ook veel verder dan het uitgeven van lesmateriaal. De Rutu Foundation verzorgt trainingen, we betrekken onderzoek en politiek bij ons werk, hebben het keurmerk Language Friendly School opgericht en bouwen aan een breed netwerk om intercultureel onderwijs een duurzaam en integraal onderdeel te laten zijn van het onderwijs.’
‘We werkten altijd op een need-based basis. Kwam een verzoek binnen dan gingen wij op zoek naar sponsors om het benodigde geld op te halen om het project te starten. Wanneer het project was afgerond, was het geld ook op.’ Vorig jaar besefte ik me ineens dat ik geen zin meer had in het ‘bedelen’ om geld. Om te springen van project naar project zonder duurzame basis. Een bestuurslid attendeerde mij op de Leergang Sociaal Ondernemen. Deze leergang leek mij een goede rode draad in het verder professionaliseren van de stichting. En wat een eye-opener was het! Op de eerste onderwijsdag ontdekte ik dat er een naam bestaat voor wat wij met de Rutu Foundation doen: sociaal ondernemerschap.’
Ik ben gewend om veel alleen te doen, maar zie nu dat dit simpelweg niet kan als we echt impact willen maken.