Effectiever sociaal ondernemen door een veilige leeromgeving
Deelnemer Mathijs over Leergang Sociaal Ondernemen
Mathijs volgde een opleiding aan de kunstacademie op het snijpunt van virtual theatre en games. Nog tijdens de opleiding richtte hij met medestudenten een bedrijf op dat succesvol spellen ontwikkelde. Toen kwam hij in aanraking met de ideeën van Hester Le Riche. Konings: ‘Het was een perfecte match. Hester Le Riche was al een aantal jaar onderzoek aan het doen naar het speels activeren van ouderen met dementie. Samen ontwikkelden we een interactief spel waarbij uitnodigende lichtprojecties de ouderen fysiek, cognitief en sociaal stimuleren.’ Mathijs omarmde het idee volledig, werd mede-aandeelhouder in de onderneming en stopte zijn creatieve kracht in de productontwikkeling. Het resultaat, de Tovertafel, was direct een succes.
Ondernemen is strategie
Het bedrijf, amper twee jaar oud, draait op volle toeren. Mathijs: ‘Onze uitbreidingsplannen vergen nieuwe keuzes en kennis. Ondernemen is veelal strategie. Mijn beslissingen probeer ik te maken vanuit een metapositie. En natuurlijk op basis van gedegen kennis. Deze bedrijfskundige leergang is een schot in de roos. Het biedt een stevig theoretisch kader met een praktische insteek.’
Financiering en meten
Vanwege de groei van zijn bedrijf, heeft Mathijs speciale interesse in het onderdeel financiering: ‘Is straks externe investering nodig? En is dat een strategische keuze? Op welke wijze kan dat vorm krijgen?’. Ook het meetonderdeel heeft zijn belangstelling. ‘Ik ben op zoek naar verdieping in deze materie en denk hier aan het juiste adres te zijn. Met meer kennis over Rockefeller Habits kan ik preciezer de controle en finetuning uitvoeren van onze vers ingezette bedrijfskoersen.’
Resultaatgericht
Mathijs staat met hart en ziel achter zijn onderneming. ‘Marktgericht denken is een ‘must’, juist als sociaal ondernemer. Hoe bereiken we anders die exponentiële groei van geluksmomenten voor onze klanten? Wij zetten in op professionele bedrijfsvoering, vandaar de drijfveer om mijn toolkit aan te vullen middels een studie als LSO.’
Sparren
‘Ik ben benieuwd naar de andere deelnemers, omdat we veel voor elkaar kunnen betekenen wat betreft sparren. Elke deelnemer neemt zijn eigen ondernemersverhaal mee. Ik verwacht dat deze leergang mij de gelegenheid zal geven om in een veilige omgeving mijn onderliggende bedrijfskundige vragen op tafel te leggen.’