Sociaal ondernemen bínnen een organisatie
12 november 2020
Sociaal impact hebben met je werk binnen een grote organisatie. Jory de Groot doet het! Ze werkt bij de politie als coördinator Banenafspraak en creëert banen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Om meer body te geven aan haar sociaal ondernemerschap, heeft ze besloten om in 2021 deel te nemen aan de Leergang Sociaal ondernemen.
“Regelmatig spreek ik kandidaten die altijd ervan droomden om bij de politie te werken, maar dachten dat dat niet kon vanwege hun beperking,” zegt Jory. “Zo’n verhaal motiveert mij, dan zet ik net een stapje harder om een passende functie voor hem of haar te vinden.”
Jory de Groot, aankomend student Leergang Sociaal Ondernemen 2021
Camerabeelden uitlezen
Jory werkte tot een jaar geleden bij de opsporingsdienst. Tijdens haar vrijwilligerswerk met mensen met een beperking ontdekte Jory dat mensen met autisme waarschijnlijk zeer goed zijn in het herkennen van mensen in menigten. “Toen we op een gegeven moment een paar honderd uur aan camerabeelden gingen bekijken op zoek naar verdachten, dacht ik daaraan.” En de nieuwe functie ‘camerabeeldspecialist’ was een feit, ingevuld door mensen met autisme. Juist door hun beperking kunnen zij goed gefocust camerabeelden uitlezen.
In het afgelopen jaar hebben we 60 banen gecreëerd voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.
“Na dit project zijn we breder gaan kijken. In het afgelopen jaar hebben we 60 banen gecreëerd voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld voor mensen met een visuele beperking die gespreksopnames uitluisteren of doven en slechthorenden die een koffiebar runnen.”
Sociaal ondernemerschap
Jory richtte zich al langere tijd op het ontplooien van verschillende initiatieven, zonder zich er bewust van te zijn dat dit een vorm van sociaal ondernemerschap is. Mede door het contact met sociaal ondernemers tijdens haar werk kwam dat besef, en ze besloot een opleiding te volgen om haar ondernemerschap verder te ontwikkelen.
Tijdens de Leergang Sociaal Ondernemen hoopt ze onder meer te leren commerciëler te denken en te doen. “De politie is een non-profitorganisatie, maar zeker hier moeten initiatieven impact hebben.,” zegt Jory. “Voor het opschalen en uitrollen van projecten is het belangrijk om commerciëler te denken. Ik denk dat je meer draagvlak creëert en de uitrol van projecten eenvoudiger verloopt, wanneer je zowel de maatschappelijke als de financiële waarde van een project kan laten zien.”
De visie en het maatschappelijke doel staat centraal.