Van burgerinitiatief naar social enterprise
3 november 2021
Wat begon als buurtinitiatief om kwetsbaren in de wijk Utrecht Overvecht een hart onder de riem te steken tijdens de eerste lockdown, groeide uit tot een sociale onderneming die in de anderhalf jaar van haar bestaan al meer dan 20.000 maaltijden heeft verstrekt aan mensen die deze goed kunnen gebruiken. BuurtMaaltijden mocht het afgelopen jaar de Utrechtse vrijwilligerstroffee in ontvangst nemen, later kreeg ze ook de Nationale Vrijwilligersprijs uit handen van minister Hugo de Jonge. Hoe ontwikkelde dit buurtinitiatief dat dacht maar een week te bestaan zich tot de onderneming die het nu is?
‘We zijn inderdaad in korte tijd ontzettend snel gegroeid,’ beaamt Erwin van Asselt. Hij is initiatiefnemer, aanjager en het gezicht van BuurtMaaltijden.
Erwin van Asselt. Foto: Lisette Quirijns
‘Het idee was om mensen in Overvecht tijdens de eerste lockdown – die in eerste instantie een week leek te duren – wat extra aandacht te geven in de vorm van een goede en gezonde maaltijd in combinatie met een gezellig praatje. De lockdown werd met een week verlengd, en toen met nog een week, en nog één… Binnen de kortste keren stonden professionele koks drie keer per week in onze keuken maaltijden te bereiden. Verbinding, dat was waar mensen behoefte aan hadden tijdens de lockdown. En verbinding is wat we gaven.’
Om onze maatschappelijke missie voort te kunnen zetten, zijn we een meer commerciële strategie gaan voeren.
‘We ontvingen veel positieve reacties en de aanmeldingen stroomden binnen. Tot het moment kwam dat we zeiden: we gaan professioneel verder. Als vrijwilligersorganisatie ben je afhankelijk van donaties, subsidies en fondsen. Om onze maatschappelijke missie voort te kunnen zetten, hebben we besloten om een meer commerciële strategie te gaan voeren.’
Sociaal Ondernemen
‘In december heb ik mij aangemeld voor de Leergang Sociaal Ondernemen. Ik stapte daar in met de vraag hoe je de visie die je hebt omzet naar een plan waar iedereen achter staat. Ik kom eruit met een paar heel waardevolle lessen.’
‘Ik had het voordeel om niet de meest ervaren ondernemer van de klas te zijn. Tijdens de opleidingsdagen werd ik ondergedompeld in ervaringsverhalen van de veteranen over struikelblokken en hoe je daar overheen kan stappen, de uitdagingen, de beginnersfouten en de valkuilen waar je als oude rot in het vak in kan vallen. Ik heb er vooral geleerd dat een groot netwerk van gelijkgestemden met dezelfde ambities als jij heel waardevol is.
Naast theoretische kennis heb ik tijdens de opleiding ook meer kennis over mezelf opgedaan. Dit kwam door de training persoonlijk leiderschap, maar ook door de intervisiesessies. Nu ik meer over mijn eigen drijfveren weet, ben ik me meer bewust van mijn valkuilen en kan ik beter samenwerken met alle verschillende mensen die onze organisatie rijk is.’
Ik heb de handvatten gekregen om vorm te geven aan onze visie, om onze gekozen strategie te implementeren in de dagelijkse praktijk.